با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران به ادارات کل استانی الاغ شد.
ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران به ادارات کل استانی ابلاغ شده میباشد. وی در این باره تشریح کرد:
آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در داخل کشور با استناد به ماده سه آییننامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۱۳۷۳/۴/۱۵ و اصلاحات آتی آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در دفتر توسعه گردشگری داخلی تدوین و به ادارات کل استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ابلاغ شد.
تیموری با بیان اینکه مراکز اطلاعات گردشگران یکی از اجزا و مؤلفههای تاثیرگذار در فراهم اطلاعات مورد نیاز گردشگران است، مطالعه مراکز اطلاعات گردشگران در مقاصد گردشگری را نشانگر این موضوع دانست که هر منیت با عنایت به گستردگی جاذبهها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان، معمولا تعداد مشخصی از این قبیل مراکز را در خود جای داده میباشد. وی افزود:
اندازه این مراکز بسته به نوع و حجم فعالیتهایشان از یک باجه کوچک و ساده تا ساختمانهای چندین طبقه، متغیر میباشد. در کنار اطلاعرسانی، خدمات و فعالیتهای دیگری نیز در راستای پاسخگویی به نیازهای گردشگران در زمینه انتخاب محل اقامت، تهیه بلیط، ویزا، تبدیل ارز خارجی و… در این مراکز صورت میپذیرد.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه نمونههایی از این مراکز در خارج از منیت و در بازارهای انگیزه گردشگری ایجاد میشوند تا ضمن اطلاعرسانی و تسهیل سفر گروههای گردشگران به سوی منیت دلخواه، فعالیتهای تبلیغاتی و بازاریابی بخشهای دولتی و خصوصی منیت در آن بازار را ساماندهی کنند، تصریح کرد:
با عنایت به نقش و اهمیت این مراکز، صنعت گردشگری ایران نیز برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گردشگران علاقهمند و نیز معرفی جاذبهها و امکانات گردشگری کشور در سطوح داخلی و بینالمللی به استقرار تعداد معینی از این مراکز نیاز دارد.
ولی تیموری با یادآوری این موضوع که مراکز اطلاعات گردشگران نقش مهمی در تأمین نیازها و آگاهیبخشی به گردشگران و معرفی جاذبهها و امکانات منیت گردشگری دارند، اذعان داشت:
هر منیت گردشگری متناسب با گستردگی جاذبهها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان، نیازمند اینگونه مراکز میباشند و ضمنا اطلاعات مخاطبشناسی بسیار موثری را درمورد گردشگران در اختیار برنامهریزان و سیاستگذاران گردشگری مقاصد قرار میدهند.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از فعالیت مرکز اطلاعات گردشگران، بهترتیب اولویت و اهمیت، در مبادی ورودی بینالمللی کشور، مراکز استانها، شهرها، در محلهای پررفت و آمد گردشگران، در محل سایتها و جاذبههای مهم گردشگری خبر داد و گفت:
طی پروسه تدوین این آیین نامه، تلاش شده تا از نتایج مطالعات تطبیقی و میدانی انجام شده پیرامون مراکز اطلاعات گردشگران کشورهای فرانسه، انگلستان، ژاپن، مالزی و کرهجنوبی به نحو شایسته و بومیسازیشده استفاده شود.
بنا بر اعلام تیموری، این آیین نامه مشتمل بر ۱۶ ماده و ۱۳ تبصره است و تمام ذینفعان از تاریخ ابلاغ از طریق مقام عالی وزارت ملزم به اجرای آن خواهند بود.