0 تکنولوژیاینتلبازی

اینتل به پشتیبانی از DirectX9 خاتمه داد

زمان مطالعه: 2 دقیقه


اینتل به پشتیبانی سخت‌افزاری از DirectX9 پایان داده است که حاوی گرافیک‌های یکپارچه‌ی Xe و پردازنده‌های گرافیکی مجزای سری Arc Alchemist می‌شود. این تصمیم بدان‌معنا نیست که اینتل دیگر به DX9 دسترسی نخواهد داشت و درعوض، با DirectX12 و ازطریق شبیه‌سازی هنوز هم از آن پشتیبانی می‌کند که چنین قابلیتی برای گیمرها کافی به‌نظر می‌رسد.

پایان پشتیبانی اینتل از DirectX9 اولین‌بار ازطریق حساب کاربری SquashBionic در توییتر اعلام شد. این تغییر در سکوت خبری و در صفحه‌ی پشتیبانی محصول اینتل اعلام شده است که همانند آن، به‌نظر می‌رسد گرافیک‌های یکپارچه در پردازنده‌های نسل دوازدهم این شرکت و پردازنده‌های گرافیکی مجزا سری Arc Alchemist، دیگر از DX9 پشتیبانی نمی‌کنند. درواقع، تیم آبی به‌جای اینکه به‌تنهایی با پایان پشتیبانی از DX9 مقابله کند، این وظیفه را به مایکروسافت محول کرد تا ازطریق DX12 به آن دسترسی داشته باشد.

[table id=2 /]

دسترسی به DX9 با DX12 ازطریق شبیه‌سازی با استفاده از یک لایه‌ی تبدیل منبع‌باز موسوم به D3D9On12 انجام می‌شود که مایکروسافت آن را توسعه داده می‌باشد. روش کار بدین‌صورت است که دستورهای گرافیکی سه‌بعدی DirectX9 مستقیماً به D3D9On12 ارسال می‌شوند و این فراخوانی‌ها در مرحله‌ی بعد به دستورهای DX12 تبدیل خواهند شد. این لایه‌ی منبع‌باز به‌نوعی جایگزین درایور پردازنده‌ی گرافیکی می‌شود و معمولاً ارتباطات DX9 را مدیریت و به‌عنوان پلی بین این فناوری عمل می‌کند.

واکنش‌ها به تصمیم‌گیری اینتل نیز کمی متفاوت بوده است؛ اما این تغییر چندان حیرت‌انگیز به‌نظر نمی‌رسد. پیش‌ازاین، می‌دانستیم که پردازنده‌های گرافیکی Arc اینتل به‌شدت به DX12 متکی می‌باشند و کارکرد آن هنگام استفاده از DX11 به‌نصف کاهش می‌یابد. ازآن‌‌جاکه DX9 حتی قدیمی‌تر است و حدود بیست سال قبل راه‌اندازی شده است، در اولویت اینتل قرار ندارد.

مقاله‌ی مرتبط:

به‌گزارش DigitalTrends، مایکروسافت به شیوهکلی به فناوری شبیه‌سازی تماماً خوش‌بین به‌نظر می‌رسد و ادعا می‌کند که این فناوری به پیاده‌سازی شایسته‌ای از DX9 تبدیل شده می‌باشد. چنانچهچه امکان دارد کارکرد آن به‌خوبی پشتیبانی از DX9 واقعی نباشد، در سطحی نزدیک به آن جای دارد. در تعدادی مواقع نیز، ممکن است کارکرد شبیه‌ساز حتی تماماً مانند DX9 اساسی باشد. بااین‌حال، یکی از معایب استفاده از این پروسه افزایش میزان استفاده از پردازنده‌ی مرکزی می‌باشد.

اینتل با پایان‌دادن به پشتیبانی از DirectX9، مدیریت آن را تماماً به مایکروسافت واگذار کرده می‌باشد. این شرکت حتی در صفحه‌ی پشتیبانی خود می‌گوید:

ازآن‌‌جاکه مایکروسافت مالک DirectX است و وظیفه‌ی پشتیبانی از آن را هم برعهده دارد، عیب‌یابی مشکلات برنامه‌ها و بازی‌های مبتنی‌بر DX9 مستلزم ارتقای یافته‌ها به پشتیبانی مایکروسافت است تا بتوانند اصلاحات مناسب را در به‌روزرسانی آتی سیستم و APIهای DirectX اعمال کنند.

درمجموع، این تغییر باید تأثیر کمابیش کمی روی روال اجرای بازی‌ها بگذارد. بیشتر عناوین محبوب امروزی از DirectX11 یا نسخه‌های جدیدتر پشتیبانی می‌کنند و این یعنی برای پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیک اینتل هیچ تبدیلی انجام نمی‌گردد. بازی‌های قدیمی‌تر که فقط روی DX9 اجرا می‌شوند، باید مراحل شبیه‌سازی مایکروسافت را طی کنند. ضمنا، چنانچه پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی قدیمی‌تر اینتل (مدل‌های پیش از Xe) دارید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ زیرا این تراشه‌ها هنوز هم بدون نیاز به شبیه‌سازی از DX9 پشتیبانی می‌کنند.

نوشته های مشا‌به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌گردد.

دکمه بازگشت به بالا