خانوادهروانشناسی

دلایل احساس نا امیدی و راه حل ساده آن

نگاهی به علل و راه حل احساس ناامیدی

ناامیدی معمولاً با دوره هایی از اضطراب و افسردگی همراه می‌باشد. بیش از 18٪ از افراد با اختلالات اضطرابی زندگی می کنند و کمابیش 7٪ آنها حاوی اختلال افسردگی می‌باشند و از همه مهمتر، 80٪ از این جمعیت بعد از درمان، بهبود قابل توجهی در علائم دارند. افسردگی و اضطراب می تواند احساس انزوا، بیگانگی، خجالت در شما ایجاد کند به همین دلیل در این بخش از نمناک با اشاره به تعدادی دلایل، راه های رفع نا امیدی را عرضه می دهیم.

چرا احساس ناامیدی می کنید؟

عوامل مختلفی مانند از دست دادن یا شکست می تواند باعث احساس ناامیدی، ناراحتی، پریشانی شود و یا اینکه نتوانید به خود یا دیگران اعتماد کنید تا تصمیمات خوبی بگیرید. ممکن است به این باور برسید که هیچگاه موفق نخواهید شد و به عنوان یک بازنده به خود برچسب بزنید. ناامیدی هنگامی افزایش می یابد که طرد شوید یا در روابط یا موقعیت های کاری احساس مظلومیت، درماندگی یا کنترل داشته باشید. احساس محدودیت یا ناتوانی ضمنا می تواند شما را ناامید کند.

احساس ناامیدی کامل

آیا ناامیدی شما ناشی از افسردگی است؟

احساس ناامیدی اغلب یکی از عوامل اساسی تشخیص افسردگی می‌باشد. چنانچهچه اکثر افراد افسردگی را با احساس غم و اندوه مرتبط می دانند، اما احساس ناامیدی و درماندگی از علائم مکرر افسردگی است و می تواند به معنای احساس گیر افتادن، بی علاقگی، گم شدن باشد که چنانچه همراه با افزایش یا کاهش وزن غیرقابل توجیه، اختلالات خواب، احساس بی علاقگی یا از بین رفتن علاقه به مواردی باشد که روزی باعث شادی شما شده اند یکی از جنبه های خطرناک اختلال می‌باشد. افسردگی تا حدی باعث احساسات ناامیدی شما خواهد بود.

آیا ناامیدی شما ناشی از اضطراب است؟

اضطراب ضمنا می تواند منبع ناامیدی باشد. اضطراب با احساس شدید یا مداوم نگرانی مشخص می شود که مدت طولانی (معمولاً حداقل یک ماه) می ماند. اضطراب معمولاً با تندخویی، اختلالات خواب، ضربان تندقلب، احساس ترس یا پارانویا و هوشیاری بیش از حد مشخص می شود. همه اینها (و موارد دیگر) می توانند نشانه بروز یک اختلال اضطرابی باشند.

احساس ناامیدی کامل

برای رفع این حالت ناخوشایند در نخست باید دو گام مهم بردارید، گام هایی که حاوی :

گام اول

تشخیص مشکل و جستجوی راه حل پیوسته اولین قدم برای حل مشکل است، چنانچهچه گام کوچکی به نظر می رسد، اما وقتی احساس ناامیدی می کنید، کوچکترین راه حل ها غیرقابل انجام می‌باشد. اجازه ندهید که احساس ناامیدی اهمیت کارهایی را که اخیرا انجام داده اید از بین ببرد پس چنانچه به این نتیجه رسیده اید که احساس ناامیدی طولانی مدت نباید وجود داشته باشد، شروع به جستجوی راهی برای خارج شدن از سایه ناامیدی کنید.

گام دوم

گام آتی این است که بدانیم این احساس ناامیدی از کجا ناشی می شود. بدون شناخت شخصی، غیرممکن است که بتوان علت این احساسات را تشخیص داد. یکی از دلایل آن می تواند وضعیت دشوار باشد اما هرازگاهی آنچه هَم‌اکنون برای شما ناامید کننده به نظر می رسد، در حقیقت فرصتی برای حرکت به جلو و ظهور یک فرد شادتر و مقاوم می‌باشد. غالباً، احساس ناامیدی افکاری می‌باشند که واقعیت را محو می کنند و حتی لحظات درخشان را خاکستری نشان می دهد.

احساس تنهایی و ناامیدی

چند راه حل برای رفع احساس نا امیدی

خبر خوب این است که صرف نظر از علت احساس ناامیدی، کارهایی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن این احساسات انجام دهید.

با عزیزان ارتباط برقرار کنید

وقتی با افرادی که می شناسید و دوستشان دارید ارتباط برقرار می کنید، اغلب شاداب می شوید. با دوست یا یکی از اعضای خانواده خود ارتباط برقرار کرده تا به خود اطمینان دهید که فعلا دلایلی برای ارتباط وجود دارد.

گریه کنید

چند دقیقه بنشینید و گریه کنید. سرکوب احساسات می تواند باعث شود که مدت زمان بیشتری بمانند، ازاین رو اجازه بروز احساسات را بدهید، بعد از آن بیرون قدم بزنید تا ذهن خود را پاک کنید.

درمان نا امیدی

موارد متفاوتی را امتحان کنید

چنانچه تا به حال دویدن را امتحان نکرده اید، این کار را انجام دهید. چنانچه از زندگی که می گذرانید ناامید هستید، برای مدتی از آن فاصله بگیرید و کارهای جدیدی را امتحان کنید.

مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن فواید بسیاری دارد، اما یکی از مهمترین آنها توانایی تمرکز بر زمان حال می‌باشد. ناامیدی معمولاً به آینده کشیده و به سرعت طاقت فرسا می شود. یادگیری چگونگی تمرکز روی لحظه حال می تواند به کاهش این احساسات کمک کند.

علت ناامیدی در زندگی

هنگام شکست هم وقار خود را حفظ کنید

مقابله با شکست به هیچ وجه ساده نیست اما رفتار دراین شرایط تحت کنترل خود شماست پس با ایمان به قوی بودن خود تمام تلاش تان را بکنید تا آنچه به عنوان وقار دارید را از دست ندهید. هنگام روبرو شدن با ناامیدی تلاش کنید موقعیت را با وقار، فهم و احترام کنترل کنید.

قدرشناسی را تمرین کنید

احساس ناامیدی غالباً با احساس قدر نشناسی مصادف می شود. یک دقیقه وقت بگذارید تا فقط یک چیز را که به خاطر آن سپاسگزار هستید یادداشت کنید. برای اینکار نیازی به ایجاد یک لیست بزرگ ندارید فقط یک مورد پیدا کنید.

راه حل ناامیدی در زندگی

باور کنید که میتوانید امیدوار باشید

معجزه ی باور را حداقل نگیرید، این را بارها و بارها در بخش های مختلف نمناک گفته ایم و در موردش توضیحات گسترده ای داده ایم پس با شناخت راههای تاثیر‌گذار در تقویت روحیه و امیدواری برای پیوسته خودتان را از این مشکل رها کنید و اجازه ندهید زیباترین روزهای عمرتان با یک حس ناخوشایند تباه شود.

قوی بمانید و حفظ ظاهر کنید

این به معنای پنهان کردن حقیقت حال و روز شما نیست ایضاً راهی است برای جلوگیری از پیشرفت و انتقال آن به دیگران. با حفظ ظاهر خود اجازه ندهید احساسات گریزان تان روحیه ی اطرافیان تان را تحت تاثیر قرار داده و از سویی ظاهر شما را ضعیف تر نشان دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشا‌به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌گردد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا