تغذیهسلامت

فواید شگفت انگیز بادنجان در سلامت

آشنایی با خواص بی مانند بادنجان

به لطف محتوای آنتی اکسیدانی، تعدادی مطالعات نشان داده اند که بادنجان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کند.
بادنجان به خانواده بادنجانیان تعلق دارد و در تمام جهان در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچهچه اغلب به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود، بادنجان ها از نظر فنی یک میوه می‌باشند، زیرا از یک گیاه گل دهنده رشد می کنند و حاوی دانه می‌باشند.

به نقل از “اتوریتی نیوتریشن”، انواع مختلفی از بادنجان در اندازه و رنگ های مختلف وجود دارند. و در شرایطی که بادنجان هایی با پوست بنفش تیره رایج ترین نوع قلمداد می شوند، آنها در رنگ های قرمز، سبز یا حتی سیاه نیز وجود دارند. افزون بر بافت و عطر و طعمی که به غذا می بخشد، بادنجان میزبان فواید سلامت مختلفی نیز می‌باشد. در ادامه با تعدادی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

بادنجان سرشار از مواد مغذی است

بادنجان ها یک ماده غذایی با تراکم بالای مواد مغذی می‌باشند و بر همین اساس از محتوای ویتا‌مین ها، مواد معدنی و فیبر بهره می برند، در شرایطی که کالری پایینی دارند.
یک فنجان (82 گرم) بادنجان خام حاوی مواد مغذی زیر است:
کالری:20
کربوهیدارت ها:5 گرم
فیبر:3 گرم
پروتئین:1 گرم
منگنز:10 درصد از مقدار مصرف پیشنهاد شده روزانه
فولات:5 درصد از مقدار مصرف پیشنهاد شده روزانه
پتاسیم:5 درصد از مقدار مصرف پیشنهاد شده روزانه
ویتا‌مین K:4 درصد از مقدار مصرف پیشنهاد شده روزانه
ویتا‌مین C:3 درصد از مقدار مصرف پیشنهاد شده روزانه
ضمنا، بادنجان ها حاوی مقدار کمی از مواد مغذی دیگر، از جمله نیاسین، منیزیم و مس می‌باشند.

بادنجان

خواص بادنجان

از محتوای بالای آنتی اکسیدان ها سود می برد

افزون بر در اختیار داشتن انواع مختلفی از ویتا‌مین ها و مواد معدنی، بادنجان از محتوای بالای آنتی اکسیدان ها برخوردار می‌باشد.
آنتی اکسیدان ها موادی می‌باشند که به محافظت از بدن در مقابل آسیب ناشی از موادی مضر که به نام رادیکال های آزاد شناخته می شوند، محافظت می کنند.
مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها می توانند به پیشگیری از بسیاری انواع بیماری های مزمن، مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کنند.
به طور خاص، بادنجان سرشار از آنتوسیانین ها، نوعی رنگدانه با ویژگی های آنتی اکسیدانی و عامل رنگ پر طراوت بادنجان، می‌باشد.
یک آنتوسیانین به نام ناسونین در بادنجان ها بسیار موثر می‌باشد. چندین مطالعه آزمایشگاهی کارایی آن در محافظت از سلول ها برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را تایید کرده اند.

بادنجان ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

به لطف محتوای آنتی اکسیدانی، تعدادی مطالعات نشان داده اند که بادنجان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کند.
در یک مطالعه، خرگوش هایی با کلسترول بالا روزانه و به مدت دو هفته 10 میلی لیتر آب بادنجان دریافت کردند. در پایان مطالعه، سطوح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید، دو نشانگر خون که افزایش بیش از اندازه آنها می تواند به خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری قلبی منجر شود، کاهش یافته بودند.
مطالعات دیگر نشان داده اند که بادنجان ممکن است یک اثر محافظتی روی قلب داشته باشد. در یک مطالعه، حیوانات با بادنجان خام یا گریل شده به مدت 30 روز تغذیه شدند. در هر دو حالت پژوهشگران شاهد بهبود کارکرد قلب و کاهش شدت حمله قلبی بودند.
در شرایطی که نتایج کسب شده امیدوارکننده می‌باشند، باید به این نکته توجه داشت که پژوهش های کنونی محدود به حیوانات و مطالعات آزمایشگاهی بوده و به پژوهش های بیشتر برای ارزیابی تاثیر بادنجان بر انسان نیاز می‌باشد.

ممکن است کنترل بر قند خون را بهبود ببخشد

اضافه کردن بادنجان به رژیم غذایی ممکن است به زیر کنترل داشتن قند خون کمک کند. بادنجان ها از محتوای بالای فیبر سود می برند. فیبر می تواند قند خون را با کند کردن جریان گوارش و جذب قند در بدن کاهش دهد. سطوح قند خون با جذب کندتر پایدار باقی می ماند و از فراز و فرودهای ناگهانی آن جلوگیری می شود.
مطالعه ای دیگر نشان داده است که پلی فنول ها، ترکیبات گیاهی طبیعی، که در مواد غذایی مانند بادنجان یافت می شوند، ممکن است جذب قند را کاهش دهند و ترشح انسولین را افزایش دهند، که هر دو می توانند به کاهش قند خون کمک کنند.

می تواند به کاهش وزن کمک کند

بادنجان ها از محتوای فیبر بالا و کالری کم برخوردار می‌باشند و از این رو، گزینه ای عالی برای اضافه کردن به رژیم کاهش وزن قلمداد می شوند.
فیبر موجود در بادنجان به آرامی از دستگاه گوارش عبور می کند و می تواند احساس سیری و پری را افزایش داده و میزان کالری دریافتی را کاهش دهد.
هر فنجان (82 گرم) بادنجان خام حاوی 3 گرم فیبر است و فقط 20 کالری دارد.

ممکن است فواید ضد سرطانی داشته باشد

بادنجان حاوی مواد مختلفی است که پتانسیل مبارزه با سلول های سرطانی را نشان داده اند. به عنوان مثال، سولاسودین رامنوسیل گلیکوزیدها (SRGs) نوعی از ترکیباتی می‌باشند که در تعدادی گیاهان، از جمله بادنجان، یافت می شوند.
تعدادی مطالعات روی حیوانات نشان داده اند که SRGs می توانند سبب مرگ سلول های سرطانی شوند و ممکن است به کاهش امکان عود انواع مشخصی از سرطان کمک کنند. چنانچهچه مطالعات در این زمینه محدود می‌باشند، SRGs نشان داده اند می توانند به طور خاص در مقابل سرطان پوست، هنگامی که به صورت مستقیم روی پوست اعمال می شوند، تاثیر‌گذار عمل کنند.
افزون بر این، چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف میوه ها و سبزیجات، مانند بادنجان، ممکن است به محافظت در مقابل انواع خاصی از سرطان کمک کند. یک بررسی که حاوی تقریبا 200 مطالعه می شد، نشان داد که مصرف میوه ها و سبزیجات با محافظت در مقابل سرطان های لوزالمعده، معده، روده بزرگ، مثانه، دهانه رحم، و پستان مرتبط بوده می‌باشد.
با این وجود، مطالعات بیشتری باید صورت بگیرند تا مشخص شود ترکیباتی که در بادنجان یافت می شوند چگونه ممکن است بر سرطان در انسان ها تاثیرگذار باشند.

اضافه کردن آن به رژیم غذایی آسان است

بادنجان را می توانید به شیوه های مختلف در رژیم غذایی خود جای دهید. شما می توانید بادنجان را به صورت پخته، گریل شده، کبابی و … مصرف کنید.
بادنجان می تواند جایگزینی کم کالری برای اکثر مواد تشکیل دهنده پر کالری باشد. بر همین اساس، میزان کربوهیدارت و کالری دریافتی خود را می توانید کاهش دهید، در شرایطی که میزان دریافت مواد موثر مانند فیبر و مواد مغذی دیگر افزایش می یابد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشا‌به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌گردد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا