در تقویم موتوراسپرت، سه رقابت اهمیت خاص و سابقه تاریخی زیادی دارند. رقابتهای سالانه در فرمول یک موناکو و ایندی ۵۰۰ و لمان ۲۴ ساعته از نظر کلاس خودرویی، تفاوتهای بنیادین با یکدیگر دارند و درضمن، قهرمانی در هرکدام از آنها افتخاری بسیار بزرگ میباشد.
اولین مسابقه ۲۴ ساعته در لمان فرانسه، ۹۸ سال پیش برگزار شد تا هنوز هم قدیمیترین رقابت رانندگی استقامت (Endurance racing) قلمداد شود. تام کریستنسن از دانمارک با ۹ قهرمانی در لمان، پرافتخارترین راننده این مسابقات میباشد. پورشه هم با سابقه بسیار طولانی در لمان، ۱۹ قهرمانی تیمی دارد و بالاتر از دیگر خودروسازان، مشهورترین برند این مسابقات قلمداد میشود. در بین تیمهای مستقل شرکتکننده نیز، جوئست ریسینگ با ۱۳ قهرمانی برتر از دیگران است؛ هرچند امسال در لمان حضور نداشت.
لمان در کلاسهای متنوع برگزار میشود. برای سال ۲۰۲۱، کلاس اَبَرخودرو (هایپرکار) جایگزین LMP1 شد تا رسما میزبان قویترینها باشد. بعد از اتمام ۲۴ ساعت زمان مسابقه، خودرو شماره ۷ از تیم تویوتا با رانندگی کوبایاشی از ژاپن و کانوی از انگلیس و خوزه لوپز از آرژانتین به قهرمانی رسید. جالبتر آنکه جایگاه دوم نیز به دیگر خودرو تیم هایپرکار تویوتا با رانندگانی از سوئیس و ژاپن و استرالیا رسید. در پایان مسابقه، رانندگان رده دوم دو دور از خودرو قهرمان فاصله داشتند.
در کلاس LMP2، تقریبا تمام خودروها ساخت شرکت فرانسوی اورکا (Oreca) بودند و سریعترین تیم در گروه LMP2، رانندگانی از هلند و اتریش و فرانسه داشت.
در مسابقات لمان، طبیعتا خودروهای پروتوتایپ (طرح خاص مسابقه) بهترین کارکرد را برای کلاس هایپرکار و LMP2 مهیا میکنند؛ درحالیکه کلاس GTE با خودروهایی مانند مدلهای جادهای طرفداران خاص خود دارد. امسال، فراری 488GTE EVO، شورولت کوروت C8.R، پورشه 911RSR و استون مارتین ونتیج AMR در کلاس GTE حرفهای و آماتور حضور داشتند که درنهایت، به قهرمانی فراری انجامید. لمان ۲۴ ساعته ۲۰۲۱ میزبان ۶۱ خودرو با ۱۸۳ راننده بود که ۴۴ خودرو توانستند ۲۴ ساعت رقابت شبانهروزی را تا انتها ادامه دهند.