هیچکس از آینده خبر ندارد. پیشبینی آینده مشکل است. در یکی از صحنههای فیلم علمی ـ تخیلی بلید رانر (Blade Runner)، محصول سال ۱۹۸۲، دکارد، شخصیت اصلی فیلم با بازی هریسون فورد، در یک کلوب حضور دارد. او با دوستش راشل تماس میگیرد تا به صرف یک نوشیدنی دعوتش کند. این فیلم، آینده لسآنجلس را پر از موجودات عجیب و ماورایی و ماشینهای پرنده پیشبینی میکند. با اینکه این، تلفنی که دکارد برای تماس با راشل از آن استفاده میکند، یک تلفن تصویری سیمی میباشد که به دیوار متصل است. این موضوع نشان میدهد که در سال ۱۹۸۲، پیشبینی پیدایش تلفنهای بیسیم در آینده خیلیدور از ذهن بوده است.
تکنولوژی و ارتباطات آینده | اثر چرخدندهای | سرعت و دسترسی ارتباطات | ایموجیها
تکنولوژی و ارتباطات آینده
وقتی صحبت از ارتباطات انسانی به میان میآید، پیشبینی آینده این ارتباطات کار آسانی نیست. باتوجهبه نوآوریهای تکنولوژی، ما در عصر دیجیتال زندگی میکنیم. فناوری در حال تغییردادن روشهای برخورد با یکدیگر و نحوه ارتباط با جهان اطراف است و این تغییر بیوقفه ادامه دارد. دراینبین، رؤیاهای غیرممکنی که روزی مختص فیلمهای علمی ـ تخیلی بودند، بتدریج دارند رنگ واقعیت به خود میگیرند.
ارتباطات انسان و رایانه
در فیلم گزارش اقلیت (Minority Report)، محصول سال ۲۰۰۲، تام کروز در نقش جان آندرتون، دستکش هوشمندی به دست دارد که از آن برای ارتباط با یک سیستم پیشرفته استفاده میکند. این سیستم با اشارههای دست کاربر، کنترل میگردد.
امروزه، رایانهها و گوشیهای لمسی خیلیعادی و شایع هستند. آیپدها و آیفونهای اپل پیشروان این تکنولوژی در دهه اول قرن بیستویکم بودهاند. در شرایط بازی های کامپیوتری، کنسول بازی وی (Wii) در سال ۲۰۰۶ و پس از آن کنسول کینکت مایکروسافت (Microsoft Kinect) از روش مشابهی برای برخورد با شخصیتهای بازی و کنترل حرکات آنها استفاده کردند. این کنسولها به حسگرهای تشخیص حرکت و صدا مجهز بودند. بی گمان، ابزارهای اینچنینی مقدمهای برای پیدایش سیستمهای پیشرفته در آینده هستند.
جان آندرکوفلر (John Underkoffler)، دانشمند علوم رایانه دانشگاه امآیتی، در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۰ پیشبینی کرد که آیندۀ واسطهای انسان و رایانه، رایانش لمسی مجازی خواهد بود. او حالا در حال پیشرفت یک محیط واسط انسان ـ رایانه چندبعدی میباشد که رؤیای سیستمهای تمامحسی بر پایه حرکت را به واقعیت تبدیل میکند.
یکی از هیجانانگیزترین موضوعات تحقیقاتی که در درازمدت نحوه ارتباط انسان با رایانه را تغییر خواهند داد، واسطهای مغز و رایانه هستند. در فیلم اکشن جانی نمونیک (Johnny Mnemonic)، محصول سال ۱۹۹۵، کیانو ریوز در نقش شخصیت اصلی فیلم بازی میکند. او یک تراشه مغزی سایبرنتیک روی سرش دارد که میتواند اطلاعات را ذخیره کند. تحقیقاتی که امروزه روی واسطهای مغز و رایانه انجام میشوند، از ایده مشابهی سرچشمه میگیرند.
مغز از سیگنالهای الکتریکی برای انتقال و پردازش اطلاعات استفاده میکند. بهعنوانمثال، اطلاعات حسی همچون نور و صدایی که چشمها و گوشهایمان دریافت میکنند، به پیامهای عصبی الکتریکیای تبدیل میشوند که مغز قدرت پردازش آنها را دارد.
تحقیقات راجع به واسط مغز و رایانه بر همین اصل پیبندند. ایده اصلی این میباشد که مغز با سیگنالهای الکتریکی کار میکند. اگر فرض کنیم که این سیگنالها قابلخواندن هستند، با انتقال مستقیم این سیگنالهای الکتریکی از مغز به محیط بیرون، میتوانیم با وسیلههای خارجی ارتباط برقرار کنیم. بهعنوانمثال، در حد یک نظریه، میتوان از سیگنالهایی که مغز برای حرکت دست و بازو استفاده میکند، برای کنترل یک بازوی رباتیکی استفاده کرد؛ به این معنا که میتوان توسط سیگنالهای الکتریکی مغز، فرمانهایی مثل برداشتن و جابهجاکردن اشیا را به بازوی رباتیک ارسال کرد.
تحقیقات اینچنینی بسیاری در حال انجام هستند. امروزه معلولان توسط نرمافزارهای کامپیوتری از اعضای پروتزی و مصنوعی استفاده میکنند. هدف اصلی در طراحی این پروتزها، استفاده از سیگنالهای الکتریکی مغز برای کنترل حرکات عضو است.
در پژوهشی که آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا (DARPA) انجام داده است، معلولان نقص عضوِ موردمطالعه توانستند توسط ارتباط الکتریکی بین مغز و عضو مصنوعی، حواس را در عضو مصنوعی درک کنند. برای تحقق درک حواس توسط عضو مصنوعی، ریزپردازندههایی در آن تعبیه میگردد.که مدار عصبی مغز را تکمیل میکنند.
در بین تحقیقات تخصصی شایع در این وضعیت، گستردهترین کاربرد فناوری واسط مغز و رایانه کاشت پروتز حلزون مصنوعی در گوش داخلی است. این کار قدرت شنوایی را به افراد ناشنوا بازمیگرداند. در این مورد، سیگنالهای مغز با این پروتز ارتباط برقرار میکنند و نقص قسمت آسیبدیده گوش را جبران میکنند.
شاید در آینده پروتزهایی در مغز تعبیه شوند که امکان ارتباط با اشیا و کنترل مستقیم اشیا توسط فکرکردن را فراهم کنند. پروژه نیورالینکِ (Neuralink) ایلان ماسک پیشگام این فناوری به حساب میآید. در این پروژه، نیت دارند ریزتراشههای الکترونیکی در مغز انسان بگذارند
ارتباطات بینفردی
درمورد ارتباطات بین افراد، تعدادی پیشبینیها مثل ارتباطات همراه و ارتباطات مجازی به حقیقت پیوستهاند. دستگاه ارتباطی دستی که کاپیتان کرک و مستر اسپاک روی همرفتهه فیلمهای پیشتازان فضا (Star treck) در دهه ۷۰ قرن بیستم استفاده میکردند، در اصل تلفنهای همراه بیسیم مجهز به گوشیهای بلوتوثی بودند.
پرفروشترین تلفنهای بیسیم موجود در بازار ایران
با این وجود، تلفنهای همراه امروزی برای برقراری ارتباط، به ماهوارههای مستقر در مدار زمین میخواهند. به همین علت، برد ارتباطی این تلفنها فضای خارج از مدار زمین را در بر نمیگیرد؛ در نتیجه تاکنون امکان ارتباط بینکهکشانی توسط تلفنهای همراه امروزی وجود ندارد.
امروزه همه رایانهها و گوشیهای موبایل استاندارد به دوربین عکاسی مجهز هستند. بدین گونه، ما میتوانیم توسط نرمافزارهای ارتباط تصویری مثل اسکایپ، تصویر افراد را هنگام مکالمه ببینیم.
شاید مرحله بعدی ارتباطات دیجیتال استفاده از رباتهای حضور از دور (Telepresence Robot) باشد. این رباتها دستگاههای متحرکی هستند که یک دوربین و بلندگو روی آنها نصب میگردد.و فردی که تصویرش از دوربین ربات پخش میگردد. از راه دور میتواند ربات را کنترل کند. این فرد به جز اینکه میتواند با دوربین موجود روی ربات، محیط و مخاطبان خود را ببیند، بلکه مثل یک فرد حاضر در جمع، میتواند به اطراف حرکت کند و با مخاطبان موردنظر خود ارتباط برقرار کند. کنفرانسهای آنلاین، تورهای مجازی مثل بازدید آنلاین از خانهای که نیت خرید آن را دارید یا گشتوگذار در محیط کارخانه و مجتمعهای صنعتی، نمونههایی از کاربردهای ربات حضور از دور است. امروزه این رباتها خیلیگرانقیمت هستند اما بهمرور زمان، از قیمت آنها کاسته خواهد شد و با توسعه فناوری، این رباتها هم ارتقا خواهند یافت.
اثر چرخدندهای
تغییرات سریع تکنولوژی برحسب اثر چرخدندهای قابلتوجیه است. فرهنگ شبکۀ پیچیدهای از دانش، رفتارها و سیستمهای مشترک است. وقتی کسی در جامعهای با فرهنگ مشخص متولد میگردد. برای یادگیری دانش مشترک آن جامعه احتیاجی به آموزش ندارد. بهگفته اسحاق نیوتون، ما برای ارتقای دانش و پیشرفت در شرایط فناوری، بر شانههای نسلهای قبل خود ایستادهایم. هر نسل پیامدهای نسل قبل خود را در اختیار دارد و برای پیشرفت و ارتقای آن تلاش میکند. بدین گونه، بهسرعت و در زمان کوتاهی، نسل جدیدی از فناوریهای پیچیده متولد میگردد.
کافی است نگاهی به پیشرفتهای فناوری در قرنهای بیستم و بیستویکم بیندازیم. قرن بیستم با اختراع هواپیما، اتومبیل و رادیو شروع شد و به راکتها و ایستگاههای فضایی، رایانهها، گوشیهای موبایل و پیدایش اینترنت بیسیم (Wi-Fi) در سال ۱۹۹۷ ختم شد.
پردازنده گوشی و هر آنچه باید در این باره بدانید
شروع قرن ۲۱ با افتتاح اینترنت موبایل مقارن بود. ارتباطات همراه نسلسوم یا 3G امروزه جای خود را به اینترنت نسلچهارم و پنجم دادهاند و دسترسی به اینترنت تقریبا در همهجا ممکن شده است.
سرعت و دسترسی: ذات تحولپذیر ارتباطات دیجیتال
بیشک، عصر دیجیتال ذات ارتباطات انسانی را تغییر داده است. سرعت بالا و دسترسی حاصل از ارتباطات دیجیتال در دنیای امروز، بارزترین مصداق این ادعاست. سرعت ارتباطات در عصر دیجیتال افزایش برجستهی داشته است. شبکه های اجتماعی و پیامهای الکترونیکی امکان ارتباط در لحظه را فراهم میکنند.
قبل از پیدایش تکنولوژی ارتباطات دیجیتال، سفر کاری برای ملاقات حضوری یا مکاتبه توسط پست سنتی تنها راه برقراری ارتباط با کسانی بود که از ما دور بودند. رسیدن نامه به فردی که در شهر همسایه زندگی میکرد، یک تا دو روز زمان میبرد؛ اما امروزه میتوانیم با افرادی که در آن سر دنیا زندگی میکنند، در کوتاهترین زمان ارتباط برقرار کنیم.
از بُعد دردسترسبودن ارتباطات، کافی است سه شبکه اجتماعی فیسبوک، لینکدین و توییتر را در نظر بگیرید. تعداد افرادی که میتوانیم توسط دوستان فیسبوک، دنبالکنندگان توییتر و کانکشنهای لینکدین با آنها ارتباط برقرار کنیم، عددی بیپیشینه است.
بهعلت تغییراتی که ارتباطات دیجیتال در هویت شبکههای اجتماعی به وجود آوردهاند، معنی دسترسی ارزشمندتر شده است. در ارتباطات آنالوگ، گستره شبکههای اجتماعی به «عدد دانبار»، یعنی حدود ۱۵۰ نفر، محدود میگردد. این عدد را اولین بار رابین دانبار مطرح کرده است و نشاندهنده حداکثر تعداد افرادی میباشد که یک نفر میتواند با آنها رابطه اجتماعی با دوام برقرار کند. رابین دانبار کسی میباشد که نشان داد بین اندازه مغز پستانداران و اندازه متوسط گروه اجتماعی آنها همبستگی وجود دارد.
برخلاف ارتباطات آنالوگ، در ارتباطات دیجیتال، تنها عامل محدودکننده اندازه شبکه اجتماعی ما تعداد افرادی هستند که به اینترنت دسترسی دارند؛ به این معنا که هرکس بتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد، میتواند در شبکه اجتماعی ما قرار بگیرد. امروزه تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، چیزی حدود ۳٫۲ میلیارد نفر است. بیشک، این رقم هر روز در حال افزایش است؛ بهعنوانمثال، در شبکه اجتماعی توییتر، هر توییت باراک اوباما را حدود ۱۰۰میلیون نفر میبینند.
سیستم جدید ارتباطات: ایموجی
در کنار تغییر هویت دسترسی به ارتباطات، نوآوریهای عصر دیجیتال شکل و سیستم ارتباطات را هم دچار تحول کرده است. با اینکه اینکه اصول اساسی ارتباطات ثابت است و تغییر نکرده است، طرز برقراری ارتباط در حال تغییر است. بهعنوانمثال، در سالهای اول قرن ۲۱، شاهد پیدایش ایموجیها بودیم.
تکنولوژی اصول و قواعد اساسی ارتباطات را تغییر نمیدهد، بلکه موقعیتها و منابع جدیدی خلق میکند و راههای ارتباطی جدیدی فراهم میآورد؛ مسلما شاید در نخست، این روشهای ارتباطی از تعدادی جهات دچار ضعف باشند.
مکالمات رودررو چندوجهی هستند. در این مکالمات، طرفین مکالمه از زبان، حرکات و حالتهای بدن و صورت و احساسات خود استفاده میکنند. مسیر چشمها، نحوه نگاهکردن و لحن گفتار مکمل حرفهایی میباشد که به زبان میآوریم و بر برداشت مخاطب از چیزی که میگوییم تأثیر دارد.
در برابر، در مکالمات متنی کوتاه، مخاطب از سایر جنبههای گفتوگوی رودررو مثل لحن گفتار، احساس و زبان بدن گوینده آگاه نیست. این مسئله نقطهضعف مکالمات متنی به حساب میآید و علت اصلی ابداع ایموجی ها است. ایموجیها تعدادی نشانههای غیرکلامی مکالمات رودررو را به ارتباطات دیجیتال اضافه میکنند.
ایموجیها تغییر انقلابی در ارتباطات به حساب نمیآیند. آنها راهحلی هستند که فقط یکی از نقصهای موجود در روش مدرن ارتباطات، یعنی ارتباطات دیجیتال را برطرف میکنند. بدون ایموجیها، پیامهای ارتباطی متنی کامل نیستند و چیزی کم دارند. باتوجهبه اینکه پیامهای متنی شکلی از نمایش تصویری هستند، استفاده از علامتهای تصویری برای بیان زبان بدن و احساسات در این پیامها اجتنابناپذیر است.
ایموجیها نقطه شروعی برای فراهمکردن یک سیستم ارتباطی چندجانبه در عصر دیجیتال هستند. شاید بتوان پیشبینی کرد که ایموجیها چگونه و تا کجا پیشرفت خواهند کرد. شاید در کوتاهمدت، ایموجیهای انیمیشنی برای افزایش خوانایی و انتقال احساسات و نشاندادن زبان بدن در متن به کار بجریان. حرکات بدن و حالتهای صورتمان نقش انکارناپذیری در تفهیم مخاطب دارند و نباید در پیامهای دیجیتال متنی بی اهمیت دانسته شوند.
فارغ از اینکه آینده ایموجیها و سایر سیستمهای ارتباطی نوپیدایش دیجیتال چه خواهد بود، این هوش جمعی میباشد که محرک و عامل اصلی قدرت انسان در ارتباطات است. ایموجیها فقط مقدار تاثیرگذاری ارتباطات دیجیتال در قرن ۲۱ را افزایش میدهند.