شاید شما عضو شبکه لینکدین باشید. شاید تازه به آن پیوسته باشید. شاید هم تا به حال اسم آن به گوشتان نخورده باشد. لینکدین یکی از مهمترین ابزارهای برندینگ، کاریابی، عرضه رزومه و توسعه و رونق کسبوکار در جهان است: یک شبکه حرفهای برای برخورد بین متخصصان، کارآفرینان، اساتید، دانشجویان و شاغلان. در این مقاله، با موضوع آموزش لینکدین نخست این شبکه را معرفی و درباره برتریها و کارکردهایش گفتگو میکنیم؛ پس ازآن نحوه عضویت و تکمیل صفحه کاربری را آموزش میدهیم؛ در انتها هم روشهایی را برای استفاده حرفهایتر از این شبکه بیان میکنیم. تا پایان با ما همراه باشید.
لینکدین چیست؟
لینکدین یک شبکه حرفهای مختص کارآفرینان، کارمندان، محصلان آموزش عالی و… است. این شبکه در سال ۲۰۰۲ و بهدست رید هافمن راه اندازی شد. امروزه این شبکه صدها میلیون کاربر فعال در بیشتر از ۲۰۰ کشور جهان دارد و بزرگترین شبکه برای برخورد و ارتباط افراد در بخشهای حرفهای و شغلی است.
کارکردهای لینکدین؛ در چه مواردی از لینکدین استفاده کنیم؟
شبکه اجتماعی لینکدین هدف خود را تشکیل بستری برای شبکهسازی عنوان کرده است: شبکهسازی بین صاحبان مشاغل، کارکنان، افراد جویای کار و… برای ارتقا و تسهیل شرایط کسبوکار و پیشرفت حرفهای افراد. این هدف را میتوان به موارد زیر تشریح کرد:
- مستندسازی تجربیات، تحصیلات، پیامدهای شغلی و علمی در قالب یک رزومه آنلاین؛
- یافتن افراد همسان و همفکر و برخورد با آنان؛
- تسهیل در یافتن شغل توسط امکانات شبکه و حضور صاحبان صنایع و مشاغل؛
- تسهیل در استخدام افراد توسط امکانات شبکه و حضور دانشجویان و افراد جویای کار؛
- آگاهی از آخرین تحولات دنیای کسبوکار با دنبال کردن گروهها و صفحات شرکتهای بزرگ و کوچک؛
- آشنایی و برخورد با افراد معروف حوزههای حرفهای گوناگون: در لینکدین طیف وسیعی از افراد برجسته، اساتید دانشگاههای دنیا، کارآفرینان معروف جهان، رهبران سیاسی و اقتصادی دنیا حضور دارند و نگرشهای خود را در مسائل گوناگون به اشتراک میگذارند؛
- پیشرفت تواناییهای فردی و شایستگیهای شغلی در برخورد با دیگر افراد همتا؛
- و…
استفاده از لینکدین چه برتریی دارد؟
شبکه لینکدین برای همه کسانی طراحی شده که میخواهند در حرفه خود پیشرفت کنند. این شبکه با در اختیار گذاشتن امکانات گوناگون میکوشد بستری برای ارتباط حرفهای بین این افراد تشکیل کند.
اقتصاددانان دوران امروز را عصر شبکهای شدن مینامند: دورهای که در آن مرزبندیهای پیشین شکسته شده و علم و فناوری در بخشهای گوناگون به یکدیگر متصل میشوند. بی گمان تأثیر این دنیای شبکهایشده بر کسبوکارها سبب تخصصیتر شدن هرچه بیشتر آنها میگردد. در چنین وضعیتی وجود شبکهای مجازی بهعنوان بستری برای تبادل دانش و اطلاعات شغلی و حرفهای، و اطلاع از آخرین تحولات دنیای کسبوکار، یک ضرورت است.
عضویت در شبکه لینکدین بستری است برای همه افرادی که:
- میخواهند مهارتها و شایستگیهای حرفهای خود را پیشرفت بدهند؛
- مسیر شغلی خود در آینده را با تحولات همسو کنند؛
- موقعیتهای جدید شغلی بیایند؛
- کسبوکارشان را پیشرفت دهند.
چگونه عضو شبکه لینکدین شویم؟
اکنون که با این شبکه و کارکردهایش آشنا شدید، وقت آن رسیده تا قسمتهای گوناگون این شبکه را به شما معرفی کنیم؛ اما پیش از آن لازم میباشد که نحوه عضویت در این شبکه را برای آن دسته از افرادی که تاکنون به آن نپیوستهاند، نشان دهیم.
برای عضویت در شبکه لینکدین، شما باید به وبسایت لینکدین مراجعه کنید. پس از ورود به سایت، در صفحه نخست و در گوشه بالای سمت راست، دو عبارت میبینید. روی عبارت «Join now» کلیک کنید. با کلیک بر روی این عبارت به صفحهای جدید منتقل میشوید.
حال باید مراحل زیر را انجام دهید:
مرحله اول
نخست، ایمیل و رمز ورود دلخواه خود را وارد و پس ازآن روی عبارت «Agree and Join» کلیک کنید. در انتخاب رمز ورود توجه کنید و نکات ایمنی راجع به انتخاب رمز را رعایت کنید. رمز ورود حداقل باید از ۶ نشانه در بر گیرنده حروف، اعداد، علائم نگارشی و… تشکیل شده باشد.
مرحله دوم
حال باید نام و نامخانوادگی خود را وارد کنید. توجه کنید که لینکدین نامهای مستعار را به رسمیت نمیشناسد و آن را خلاف قوانینش عنوان کرده است. پس بد نیست از نام و نامخانوادگی واقعی خود استفاده کنید.
مرحله سوم
در این مرحله با انتخاب کشور محل اقامت، شماره همراه فعال خود را وارد کنید.
اکنون پیامکی به تلفن همراه شما ارسال شده که حاوی یک کد ۶رقمی است. آن را در محل مربوطه وارد کنید. در صورتی که پیامکی دریافت نکردهاید، روی ارسال دوباره کلیک کنید.
مرحله چهارم
حال باید محل اقامت، کدپستی و شهر یا شهرستان خود را انتخاب کنید. این بخش با توجه به اطلاعات ثبتشده در سیستمعامل شما بهصورت پیشفرض نمایش داده میگردد. بد نیست آن را ویرایش کنید.
مرحله پنجم
اگر شاغل هستید، عنوان شغلی، وضعیت شغل از حیث پارهوقت یا نیمهوقت بودن، شرکتی که در آن مشغولبهکارید و حوزه کاری خود را معین کنید.
در این بخش، موتور لینکدین به کمک شما آمده و با نوشتن حروف، پیشنهادهای بسیاری را به شما برای تکمیل کاملتر عرضه میکند. به عنوان نمونه وقتی نام شرکتی را وارد کنید، اگر آن شرکت در لینکدین صفحه رسمی داشته باشد، به شما نمایش داده میگردد.
مرحله ششم
اگر محصل هستید، روی عبارت «I’m a student» کلیک کنید. پس ازآن مشخصات خود در بر گیرنده مدرسه یا دانشگاه، دوره در حال تحصیل یا به اتمام رسیده (کارشناسی، ارشد، دکتری و..) را وارد کنید. در انتها، حوزه تخصصی خود، سال ورود و سال فارغالتحصیلی یا سالی که قرار است فارغ شوید را وارد کنید.
مرحله هفتم
اکنون حساب کاربری شما آماده شده و تنها لازم میباشد که کد تایید ارسال شده به ایمیل خود را در محل موردنظر وارد کنید.
مرحله هشتم
صفحه شما اکنون آماده افتتاح شده است؛ اما لینکدین مراحل اختیاری را هم به شما نشان میدهد. میتوانید از این مراحل عبور کنید و در زمان دلخواه بهسراغ آنها بروید.
مرحله نهم (اختیاری)
یکی از این مراحل، اضافه کردن عکس به صفحهتان است. در صورت اشتیاق، عکس خود را انتخاب کنید. درباره ویژگیهای عکس حساب کاربری در بخش نکاتی درباره روشهای لینکدین بیشتر گفتگو میکنیم.
مرحله دهم (اختیاری)
از موارد دیگر مراحل اختیاری، دعوت لینکدین از شما برای نصب برنامه تلفن همراه این شبکه میباشد که امکان دسترسی سریع و آسان به این شبکه را برایتان فراهم میکند. بد نیست فعلا از این مرحله عبور کنید. تکمیل صفحه کاربری شما هم اکنون مهمتر است. پس از آن حتما بهسراغ لینکدین در تلفن همراه هم خواهیم رفت.
چگونه صفحه کاربری خود در لینکدین را ویرایش و تکمیل کنیم؟
پس از عضویت در لینکدین، حالا که صفحه کاربری خود را افتتاح کردید، وقتش رسیده تا آن را تکمیل و ویرایش کنید. صفحه کاربری یا پروفایل شما در لینکدین، در حکم رزومه آنلاین شماست. تنظیمات لینکدین امکانات و بخشهای گوناگون و متنوعی را در اختیار شما قرار داده تا رزومهای کامل، جامع و قدرتمند تهیه کنید. در ادامه، بخشهای گوناگون صفحه کاربری و طرز تکمیل و ویرایش آن را به شما نشان میدهیم:
۱. ورود به صفحه کاربری
برای ورود به این صفحه رغبت روی نام خود در سمت راست صفحه یا روی عبارت گوشه سمت راست بالا که با علامت زرد مشخص شده کلیک کنید و وارد صفحه خود شوید.
۲. بخش Heading/Title
صفحه کاربری شما از بخشهای مخنتلفی تشکیل شده میباشد که مهمترین آن، بخش سرتیتر (Heading/Title) است. در این بخش، عکس، نام، عنوان شغلی یا تحصیلی که در نخستی ثبتنام وارد کرده بودید و محل اقامت را مشاهده میکنید.
برای ویرایش این اطلاعات رغبت روی علامت مداد، در گوشه سمت راست کلیک کنید و در صفحه جدید، ویرایش را انجام دهید و ذخیره کنید. برای اضافه کردن یا ویرایش عکس هم روی عکس بالای اسم خود کلیک کنید.
ضمناً میتوانید یک عکس پسشرایط هم برای زیباتر شدن صفحه خود انتخاب کنید. بد نیست این عکس متناسب با حرفه شما باشد.
۳. اضافه کردن بخشهای جدید
در این بخش شما میتوانید با کلیک روی عبارت (Add Section) بخشهای جدیدی به صفحه خود اضافه کنید.
این بخشها بهترتیب از بالا به پایین در بر گیرنده معرفی مختصر خود، سوابق، مهارتها، دستاوردها، اطلاعات اضافی و… است. هر بخش هم زیرمجموعهای دارد که با کلیک روی نشانه گوشه سمت راستش، نمایش داده میگردد. به عنوان نمونه بخش دستاوردها (Accomplishments) در بر گیرنده مقالات و کتب منتشرشده، اختراعات و ابداعات، دورههای گذراندهشده، پروژهها، جوایز و تقدیرنامهها، نمرات آزمونهای مهم، زبانهای آموختهشده و عضویت در نهادها و سازمانهای گوناگون است.
با کلیک روی هرکدام از این بخشها و زیرمجموعهها، یک صفحه جدید باز میگردد.که باید اطلاعات راجع به آن را تکمیل کنید. با تشکیل هر بخش جدید، آن قسمت به صفحه کاربری شما افزوده شده و به شما و دیگران نمایش داده میگردد.
۴. بخش Dashboard
این بخش که فقط برای شما نمایش داده میگردد. رتبه حساب کاربری و رزومهتان را به همراه پستها و مطالب ذخیرهشده، شبکه افراد مرتبط با شما، آخرین بازدیدها از پستی که منتشر کردهاید، مقدار بازدیدهای اخیر از صفحهتان، تعداد دفعاتی که نام شما در موتور جستوجوی لینکدین ظاهر شده و… را نشان میدهد. در اصل این بخش به شما میگوید که صفحه شما تا چه حد فعال و قوی است. با کلیک روی هر گزینه، جزئیات راجع به آن نمایش داده خواهد شد.
سایر بخشهای شبکه لینکدین
گذشته از صفحه کاربری، تنظیمات لینکدین بخشهای دیگری هم دارد که بهاختصار آنها را معرفی میکنیم:
۱. بخش home
این بخش محل اطلاع از آخرین پستها و مطالب منتشرشده از سوی کاربران شبکه است. در گوشه سمت راست صفحه، دورههای آموزشی پرطرفدار معرفی میگردد. در بالای صفحه هم، شما میتوانید مطالب خود را بهانضمام عکس یا ویدئو بنویسید و منتشر کنید. ضمناً دو گزینه رویداد و نوشتن یک یادداشت بلند هم در اختیار شماست تا رویدادهای کاری خود را اطلاعرسانی کرده یا یک مطلب تحلیلی را بهتفصیل بنویسید و منتشر کنید.
۲. بخش My Network
در این قسمت آخرین درخواستها برای ارتباط گرفتن با صفحه شما، جدیدترین دعوتها از سوی کاربران، تعداد افرادی که در لینکدین به آنها متصل هستید، تعداد افراد تأثیرگذار، گروهها، صفحات شرکتها و هشتگهایی که دنبال میکنید را میتوانید مشاهده و کنترل کنید.
ضمناً در این بخش، شبکه لینکدین بر مبنای اطلاعات و فعالیت شما در فضای شبکه، تعدادی از کاربرانی که ممکن است شما آنها را بشناسید یا در بخشهای مشترک شما فعالیت دارند، به شما معرفی میکند.
۳. بخش jobs
این بخش در بر گیرنده یک نوار جستوجو میباشد که با کمک آن میتوانید مشاغل پستشده از سوی کارفرمایان و صنایع گوناگون را جستوجو کنید. ضمناً امکان این وجود دارد که با کلیک روی عبارت «Post a Free job»، شما هم یک جایگاه شغلی خالی در کسبوکارتان برای متقاضیان احتمالی در این بخش ثبت کنید.
۴. بخش Messaging
این بخش راجع به پیامهای شخصی میباشد که با افراد مرتبط با خودتان رد و بدل کردهاید. میتوانید دراین قسمت به افراد پیام ارسال کنید یا پیامهای قبلی را مشاهده یا پاک کنید. چنانکه در عکس هم مشخص است، در کنار ارسال پیام متنی، امکام ارسال ایموجی، عکس، ویدئو، لینک و… هم وجود دارد. خود لینکدین هم برای تسریع رد و بدل کردن پیام، تعدادی پیامهای پیشفرض را به شما پیشنهاد میکند. درباره بخش پیامها در قسمت روشهای لینکدین بیشتر گفتگو میکنیم.
۵. بخش Notifications
در این قسمت آخرین تغییرات و واکنشهای کاربران به پستها و مطالب شما و هم سایر رویدادها و تحولات مهم به اطلاع شما میرسد. با کلیک بر روی سه نقطه سمت راست هر یادآور، میتوانید آن نوع را غیرفعال کنید.
۶. بخش تنظیمات و حریم خصوصی
برای رفتن به این بخش باید روی عبارت «Me» کلیک کنید. پس ازآن در قسمت بازشده، روی عبارت «Settings and Privacy» کلیک کنید. صفحهای مثل عکس بالا باز میگردد.که در بر گیرنده بخشهای گوناگونی است و به شما امکان میدهد تا بخشهای گوناگون حساب کاربری و هم سایر قسمتهای مربوطه را کنترل کنید. حتما پیش از شروع به فعالیت در لینکدین به این قسمت سری بزنید و بخشها و گزینههای گوناگون را بررسی کنید تا به بهترین تنظیمات موردنظر خود دست یابید.
۷. بخش Work
این بخش که خود از ۸ زیرمجموعه تشکیل شده، طیفی از امکانات آموزشی، استخدامی، بازاریابی و جستوجو را در اختیار کاربران قرار میدهد. هر کاربر بر حسب جایگاه، شرایط و نیازهایش میتواند از این زیر مجموعهها بهرهمند شود. به عنوان نمونه اگر کسی در پی کسب تواناییهای جدید باشد، با کلیک بر روی گزینه «Learning» وارد صفحه آموزشی لینکدین میگردد.و از ویدئوهای آموزشی با موضوعات گوناگون بهرهمند میگردد.
توضیح همه این بخشها خارج از حوصله این مطلب است؛ از این رو، آن را به نوشتههای آینده وامیگذاریم.
روشهایی برای استفاده حرفهایتر از لینکدین
در انتها این مطلب، نکات و روشهایی را به شما بد نیست تا بتوانید با کمک آنها، صفحه کاربری و فعالیتی حرفهایتر را در این شبکه تجربه کنید:
۱. انتخاب عکس مناسب برای پروفایل
لینکدین پیشنهاد میکند که عکسی را انتخاب کنید که چهره شما در آن واضح و قابلرؤیت باشد. ضمناً بد نیست عکس شما حرفهای و شغلی باشد نه یک عکس غیررسمی. به عنوان نمونه انتخاب عکسهای مهمانی، عکسهای دستهجمعی، تصاویر هنری مثلا صورت نیمرخ، عکس گلوگیاه و عکس محل کار و… جزو عکسهای نامناسب برای پروفایل به حساب میآیند.
۲. تکمیل جزئیات رزومه
آنچنان که در معرفی بخشهای صفحه کاربری گفته شد، برای تکمیل هر بخش از رزومهتان نیاز به وارد کردن جزئیات بسیاری دارید. بخشی از این جزئیات اختیاری است، اما هرچه در طرز پر کردن رزومه کاملتر و کاملتر عمل کنید، پروفایل و در اصل رزومه شما قویتر خواهد بود.
۳. تهیه نسخه چاپی از پروفایل
با ورود به صفحه کاربری و کلیک روی گزینه «More» میتوانید لینک صفحه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. ضمناً میتوانید نسخه چاپی رزومه خود با فرمت «PDF» تهیه کنید.
۴. استفاده از امکان پیشنهادنامه (Recommendation)
یکی از امکانهای مفید لینکدین، امکان ارسال و دریافت پیشنهادنامه از سوی همکاران است. اگر شما مدتی با کسی همکار بودهاید یا هستید، میتوانید از او بخواهید که برای شما پیشنهادنامهای بنویسد. این پیشنهادنامه در صفحه شما نمایش داده شده و به تقویت رزومهتان کمک میکند. مسلما افراد پیشنهادکننده برای عرضه پیشنهادنامه باید عضو شبکه لینکدین باشند.
۵. توجه به قواعد نانوشته انتشار پست و مقاله
بد نیست محتوایی را برای انتشار در لینکدین انتخاب کنید که رنگ و بوی حرفهای داشته و به دانش و کار شما ارتباط داشته باشد. انتشار محتوایی که مناسبتی با اهداف این شبکه ندارد، مطابق با استاندارهای این شبکه نیست؛ به عنوان نمونه بازنشر اخبار روزانه حوادث، دعواهای سیاسی، سفرهای شخصی، سرگرمیها، کافهگردیها، عکسهای مهمانیها و دورهمیهای دوستانه یا خانوادگی، تصاویر حیوانات شخصی، مطالب انگیزشی تکراری و بسیاری موارد دیگر مصداق محتوای غیرحرفهای هستند.
مسلما آشکار میباشد که از کسی به عنوان نمونه در بخش گردشگری یا رستورانداری یا کافهداری یا پرورش حیوانات و… فعال است، توقع میرود که محتوای مناسب با شغلش را منتشر کند. به هر حال، مهم این میباشد که مرز بین این شبکه و سایر شبکهها را درک و تا حد ممکن رعایت کنیم.
۶. مدیریت بخش پیامها
بد نیست هنگام ارسال پیام خصوصی به کاربران، از لحن و گفتار رسمی استفاده کنیم و نوشته خود را در قالب یک پیام ارسال کنیم. فراموش نکنیم که محیط لینکدین برای برخورد حرفهای طراحی شده است و این فضا، مناسب دوستیابی یا ارتباطات شخصی نیست.
۷. مدیریت صفحه عمومی (Public Page)
از آنجایی که پروفایل شما به عنوان رزومهتان تلقی میگردد. لینکدین این امکان را به موتورهای جستوجو داده تا افراد با جستوجوی نام شما در آن موتورها، صفحه کاربریتان را پیدا و از آن بازدید کنند. این کار با کمک نسخهای از صفحه کاربری شما انجام میگردد.که به آن «صفحه عمومی» میگویند.
برای مدیریت صفحه عمومی خود، در صفحه کاربری، با کلیک روی گزینه «Edit Public Profile and URL» وارد صفحه عمومی خود شوید و تعیین کنید که میخواهید کدامیک از بخشهای صفحهتان قابلنمایش در موتورهای جستوجو باشد. ضمناً میتوانید لینک صفحه عمومی خود را هم ویرایش کنید تا آسانتر قابلجستوجو شود.
۸. ساخت صفحهای برای کسبوکارتان
اگر صاحب شرکتی هستید، میتوانید برای آن صفحهای تشکیل کنید. برای این کار باید به بخش «Work» بروید و در پایین صفحه روی عبارت «Build a Company page» کلیک کنید. با طی مراحل موردنظر، صفحه شرکت شما تشکیل و مدیریت آن به عهده شما خواهد بود.
توسط این صفحه میتوانید آخرین اخبار و تحولات کسبوکارتان را به گوش دنبالکنندگان شرکت برسانید و هم آگهیهای استخدامی منتشر کنید.
شما بگویید
اگر تجربه استفاده از این شبکه را دارید، برای ما در بخش نظرات بنویسید که چه نکات مثبت یا منفی را در این شبکه مشاهده کردهاید و چه روشها و پیشنهادهای دیگری دارید. ضمناً میتوانید سوالاتی خود را با ما در بخش نظرات در بین بگذارید تا همین جا یا در نوشتههای آینده به آنها پاسخ دهیم.