قریب به یقین شما هم نام تیک تاک را شنیدهاید، شبکهای اجتماعی که امروزه طرفداران زیادی بین نوجوانان و جوانان یافته است. تیک تاک در سالهای اخیر با جذب بخش بزرگی از نسل جدید، بهتدریج تبدیل به غولی ویدئومحور در کنار سایر شبکهها شده است. اگر شما هم مایلید درباره این شبکه اجتماعی بیشتر بدانید، همراهمان باشید. در این مقاله در کنار آموزش طرز نصب و راه اندازی تیک تاک، درباره ظرفیتهای این شبکه برای پیشرفت برند و تبلیغات کسبوکارها هم صحبت کردهایم.
برنامه تیک تاک چیست؟
تیک تاک شبکهای اجتماعی میباشد که سال ۲۰۱۶ در چین افتتاح شد، گرچه در چین نام دیگری دارد. بعد از گذشت ۱ سال و موفقیت اولیه، شرکت بایتدنس نسخه بینالمللی این برنامه را هم افتتاح کرد.
تیک تاک در مدت کوتاهی توانست به استارتآپی معروف با نرخ رشد بالا تبدیل شود. این برنامه هم اکنون ۵۰۰میلیون کاربر فعال دارد و توانسته با اسنپچت و اینستاگرام وارد رقابت شود. توجه گسترده نسل جدید به این برنامه سبب شده میباشد که کسبوکارها هم به فکر استفاده از ظرفیتهای احتمالی این شبکه بیفتند.
آموزش گامبهگام نصب و افتتاح برنامه تیک تاک
استفاده از تیک تاک حتی برای افرادی که تجربه استفاده از اینستاگرام را دارند هم میتواند گیجکننده باشد. برای آنکه بتوانید سریع با این برنامه آشنا شوید و از آن استفاده کنید، مراحل نصب و افتتاح آن را گامبهگام توضیح دادهایم.
۱. دانلود برنامه تیک تاک و ورود به آن
با مراجعه به گوگل پلی یا اپ استور بهراحتی این برنامه را دانلود کنید. برای ورود به تیک تاک میتوانید توسط حسابهای کاربری جیمیل، توییتر و یا فیسبوک حساب کاربری تشکیل کنید. مسلما اگر مایل به این اتصال نیستید، میتوانید نام کاربری و گذرواژه جدید تشکیل کنید.
۲. ویرایش حساب کاربری
بهمحض واردشدن به برنامه، وارد صفحه اصلی میشوید. درباره این صفحه بعدا گفتگو میکنیم. از بین آیکونهای پایین صفحه، سمت راستی (آیکونی که شبیه انسان است) را لمس کنید تا وارد حساب کاربری خود شوید. پس ازآن گزینه ویرایش را انتخاب کنید. اول یک عکس یا ویدئو انتخاب کنید. ضمناً میتوانید در قسمت توضیحات درباره خودتان چیزهایی بنویسید. در صورت اشتیاق، میتوانید لینک سایر شبکههای اجتماعی ویدئومحور خود مثل یوتیوب و اینستاگرام را هم وارد کنید.
۳. برخورد با دیگر کاربران و شخصیسازی ویدئوها
پس از ویرایش و تکمیل اطلاعات حساب کاربری، به صفحه اصلی برگردید. اگر دنبالکننده داشته باشید، ویدئوهای آنها به شما نمایش داده میگردد. اگر بدون دنبالکننده هستید، خود شبکه ویدئوهای پربازدید را تصادفی نمایش میدهد. با دنبالکردن افراد و برخورد با محتوایشان بهتدریج ویدئوهای نمایشدادهشده برای شما برحسب علایقتان انحصاریتر خواهد شد.
۴. لایککردن، کامنتگذاشتن و بازنشر ویدئوها
هنگام تماشای هر ویدئویی، سمت راست تصویر ۳ گزینه میبینید. گزینه قلب همان لایککردن است. گزینهای که شکل ابر با ۳ نقطه درونش است، محل نوشتن و خواندن نظرات است. با آخرین دکمه که شکل فلش است هم میتوانید محتوا را بازنشر کنید. اگر از ویدئویی خوشتان آمد و خواستید نگاهی به پروفایل منتشرکنندهاش بیندازید، رغبت انگشت خود را از گوشه سمت راست به بیرون بکشید تا صفحه کاربر نمایش داده شود.
۵. جستوجوی ویدئوها
آیکون ذرهبین را لمس کنید تا وارد بخش جستوجو شوید. در این بخش میتوانید نام کاربری یا نام ویدئو را جستوجو کنید. ضمناً زیر نوار جستوجو، حسابهای کاربری معروف و محتواهای پرطرفدار آورده شدهاند. زیر نوار جستوجو فیلترهای گوناگونی وجود دارند که برای جستوجوی کاملتر به شما کمک میکنند.
۶. دنبالکردن افراد در تیک تاک
برای دنبالکردن افراد رغبت علامت بعلاوه زیر تصویرشان را لمس کنید. ضمناً با ورود به صفحه کاربری هر فرد و لمس عبارت Follow هم به جمع دنبالکنندگان آن حساب اضافه میشوید.
اگر نام کاربری کسی را میدانید و قصد داریذ او را دنبال کنید، میتوانید آن را در نوار جستوجو نوشته و با فیلتر «نام کاربری» او را پیدا کنید. از موارد دیگر روشهای یافتن و دنبالکردن افراد، استفاده از «تیک کد» است. «تیک کد» کدی اختصاصی میباشد که با اسکنکردنش میتوانید مستقیم وارد صفحه کاربری دلخواه شوید. این کد بهویژه برای حسابهای تکنونی و کسبوکارها مناسب است و میتوانند با چاپ تیک کد بهشکل فیزیکی و نصب آن در محیط کار، امکان دسترسی افراد را فراهم کنند.
چگونه در تیک تاک محتوا تولید کنیم؟
اکنون که با کلیات تیک تاک آشنا شدید، وقت آن رسیده که خودتان هم دست به کار شوید و تولید محتوا کنید. همانطور که گفتیم تیک تاک شبکه اجتماعی ویدئومحور است، پس برای تولید محتوای ویدئویی باید مراحل زیر را طی کنید.
۱. بخش ضبط ویدئو در برنامه تیک تاک
علامت بعلاوه بزرگ در پایین صفحه اصلی را لمس کنید. با این کار دوربین تلفن شما فعال میگردد. میتوانید با لمس آیکون دوربین در حال چرخش (گوشه بالا سمت راست) دوربین جلو یا عقب تلفن همراه را فعال کنید.
سمت راست علامتهایی میبینید که هرکدام ابزارها و امکانات گوناگونی برای ضبط ویدئو در اختیار شما میگذارند. کاربرد هرکدام از این ابزار را برایتان توضیح دادهایم:
- سرعت (speed): امکان تغییر سرعت ضبط ویدئو از آهسته تا تند.
- زیبایی (Beauty): حذف لکههای پوستی و صافکردن صورت.
- فیلترها (Filters): تغییر رنگ و جلوه دوربین.
- تایمر (Timer): امکان تنظیم مدتزمان فیلمبرداری.
- فلاش دوربین.
علاوه بر این ابزارها، در بالای صفحه گزینه اضافهکردن موسیقی و افکتهای صوتی هم وجود دارد.
در پایین صفحه، آیکون آپلود در سمت راست و آیکون افکتها در سمت چپ قرار دارد. وقتی آیکون افکتها را لمس کنید، صفحهای باز میگردد.و تعداد زیادی افکت گوناگون تصویری در اختیار شما قرار میدهد. با لمس آپلود هم امکان بارگذاری ویدئوهایی را خواهید داشت که از پیش ضبط کردهاید.
در پایینترین بخش صفحه نواری مشکی وجود دارد که توسط گزینههایش میتوانید زمان فیلمبرداری را تعیین کنید یا توسط گزینه Photo Templates بهجای ویدئو، اسلایدشو بسازید.
۲. ضبط ویدئو در تیک تاک
با فشردن و نگهداشتن انگشت روی دکمه قرمزرنگ، ضبط ویدئو شروع میگردد. میتوانید ویدئو را کامل یا تکهتکه ضبط کنید. اگر نمیخواهید مستمر دستتان را روی دکمه قرمز نگاه دارید، از گزینه تایمر استفاده کنید.
۳. ویرایش ویدئو در تیک تاک
پس از ضبط ویدئو، میتوانید ویرایشش کنید. در این بخش تقریبا همه امکانات قبلی بهاضافه تعدادی ابزارهای جدید در اختیار شماست. میتوانید به ویدئوی خود نوشته، موسیقی یا استیکر اضافه کنید. پس از ویرایش، روی گزینه Next بزنید. با این کار به صفحهای جدید منتقل میشوید که در آن میتوانید ضمن اضافهکردن متنی مختصر و نوشتن هشتگهای موردنظرتان، تنظیمات نهایی پیش از انتشار ویدئو را انجام دهید، مثلا کامنتگذاری را فعال یا غیرفعال کنید.
اگر تاکنون از انتشار ویدئو مطمئن نیستید، میتوانید با لمس گزینه Drafts آن را برای مدتی ذخیره کنید.
۴. امکان همخوانی در تیک تاک
یکی از امکانهای منحصربهفرد تیک تاک، همخوانی با دیگران است. هنگام انتشار یک ویدئو اگر مایلید دیگران ویدئوی همخوانی خودشان را کنار ویدئوی شما بگذارند میتوانید گزینه Duet را فعال کنید. ضمناً اگر خود شما نیت دارید به همخوانی یک ویدئو اضافه شوید، هنگام تماشای ویدئو روی گزینه بازنشر بزنید و از بین گزینهها عبارت همخوانی (در صورت فعالبودن از سوی ناشر پست) را لمس کنید. اینگونهی دوربین شما فعال میگردد.و با فشردن دکمه قرمز همخوانی میکنید.
۵. شرکت در چالشها
مثل سایر شبکههای اجتماعی، در تیک تاک هم چالشهای گوناگونی برگزار میگردد. چالش زمانی مطرح میگردد.که پست یا پستهایی با هشتگ چالش پربازدید شوند. در این مواقع تعداد زیادی از کاربران محتوایی مشترک را به اشتراک میگذارند.
شرکت در این چالشها سبب بیشتر دیدهشدن محتوای شما میگردد.
استفاده از تیک تاک برای پیشرفت برند؛ نکاتی برای کسبوکارها
تیک تاک یکی از بهترین شبکههای اجتماعی برای تبلیغات با انگیزه جذب مشتریان و مخاطبان جوانتر است. برحسب آمارها، بیشتر از ۹۰درصد کاربران این شبکه افراد زیر ۵۰ سال هستند و شمار زیادی از آنها نوجواناند.
این یعنی اگر شما کسبوکاری دارید که جامعه هدفش جوانان هستند، میتوانید از ظرفیتهای این شبکه در بخش بازاریابی ویدئویی بهرهمند شوید. مسلما پیش از آنکه سراغ نکات مهم برای استفاده بهینه از این شبکه اجتماعی برویم، بد نیست با انواع تبلیغات در تیک تاک آشنا شویم.
انواع تبلیغات در تیک تاک
۱. تبلیغات بالای صفحه
این تبلیغات در بالای صفحه اصلی هر کاربر نمایش داده میگردد.و احتمال دیدهشدن و تأثیرگذاری تبلیغ را خیلیبیشتر میکند.
۲. تبلیغات داخل فید شخصی
این تبلیغات مشابه استوریهای اینستاگرام است، کل صفحه را شامل میشود و زمان ایدئالش ۱۵ ثانیه است.
۳. تبلیغات بر پایه طراحی افکتها
میتوانید با ساخت افکتهای ویژه و گنجاندن برندتان در آن افکت تبلیغ کنید. این کار کوچک و ساده، اما تأثیرگذار است و میتواند برندتان را سریع معروف کند.
۴. تبلیغات بر پایه هشتگسازی
میتوانید با ساخت هشتگهای مرتبط با محصولتان و تولید محتوای مناسب و جذاب، برندتان را در تیک تاک معرفی کنید.
چند پیشنهاد برای کسبوکارها
۱. ترندهای شایع بین کاربران را رصد کنید
این راهبرد باید در تمام شبکههای اجتماعی به کار گرفته شود. در تیک تاک هم مثل تمام شبکههای اجتماعی دیگر، موضوعاتی پرطرفدار وجود دارد. این موضوعات را شناسایی و از آنها بهنفع محتوای تولیدی خود استفاده کنید.
۲. رویکرد غیرتبلیغی داشته باشید
برخلاف اینستاگرام، تیک تاک به محتوای ساختگی خیلی مجال بروز نمیدهد. این شبکه بین طرفدارانش به شبکهای سهلگیر معروف میباشد که در آن خبری از زرقوبرقهای بلاگرها نیست. پس اگر نیت دارید برای خودتان جایی در تیک تاک پیدا کنید، باید زبان قشر نوجوان و جوانش را یاد بگیرید. رویکردی صادقانه اتخاذ کنید و از همان نخستی کار محتوای تبلیغی خیلی رسمی نسازید.
۳. در چالشهای تیک تاک شرکت کنید
همانطور که گفتیم، شرکت در چالشها سبب میگردد.بیشتر دیده شوید. به چالشهای خلاقانه مرتبط با محصولتان فکر کنید، چالشی راه بیندازید و با هشتگهای مناسب آن را پربازدید کنید.
۴. یادتان نرود محل کسبوکار خود را معرفی کنید
برای اغلب کسبوکارها، مخصوصا کسبوکارهای محلی و کوچک، صحبتکردن درباره محل کار و نشاندادن خودمانی آن میتواند مناسب باشد.
شما بگویید
شما از تیک تاک استفاده میکنید؟ به نظر شما این اپلیکیشن چه برتریهایی در برابر دیگر شبکههای اجتماعی دارد؟ آن را به دیگران پیشنهاد میکنید؟ از تجربه کار با آن برای ما بگویید.