شاید کارآفرینان یا صاحبان کسبوکارهای کوچک در خط مقدم پیشرفت فناوری نباشند، ولی فناوری در رشد کسبوکار آنها وظیفه بسزایی ایفا میکند. صاحبان مشاغل، مدیران فناوری اطلاعات و مدیران باید فناوریهای شایع مرتبط با تمام بخشهای کسبوکارهای کوچک را بشناسند. در ادامه، ۱۰ فناوری مرتبط با کسبوکارهای کوچک در سال ۲۰۲۲ را بررسی میکنیم.
۱. هوش مصنوعی (AI)
چندین سال میباشد که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (machine learning) از موضوعات جنجالی فناوری هستند. مثلا هوش مصنوعی با رفع بعضی از مشکلات خدمترسانی بیمهگران و تشکیل تجربه کاربری بهتر، صنعت بیمه را تغییر داده است.
با عرضه راهحلهای بیشتر برای یکپارچهسازی فناوریهای هوشمند، صاحبان کسبوکارهای کوچک هم به استفاده از آنها ترغیب میشوند. طیف گستردهای از سناریوها برای اجرای این راهحلها لازماند، از دستیارهای صوتی گرفته تا تجربیات شخصیسازیشده مشتری. هم اکنون استفاده از هوش مصنوعی در کسبوکار در بر گیرنده استفاده بیشتر از هوش مصنوعی در امنیت سایبری، سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مطالعات بازار (Market research) میگردد.
مردیت اشمیت، معاون اجرایی و مدیرکل برنامه اسنشالز (Essentials) برای کسبوکارهای کوچک در شرکت رایانش ابری سیلزفورس (Salesforce)، میگوید: «شاید به نظر برسد که فقط شرکتهای بزرگ از هوش مصنوعی استفاده میکنند، ولی بهزودی کسبوکارهای کوچک هم استفادهای گستردهتر از هوش مصنوعی خواهند کرد. هوش مصنوعی به کسبوکارهای کوچک کمک میکند با حداکثرکردن زمان خود و خودکارکردن کارهای دستی، تجربههای شخصیسازیشدهتری را به مشتریان عرضه دهند. اگر همانطور که تحقیق ما نشان داده است تقریبا یکچهارم روزتان را صرف انجام کارهای دستی مثل واردکردن داده کنید، هوش مصنوعی و اتوماسیون میتوانند سرمایه ارزشمندی باشند.»
۲. اینترنت 5G
عرضه 5G مزایای تکنونی خیلیزیادی دارد. استفاده از فناوری 5G در سال ۲۰۱۹ شروع شد، ولی همهگیری کرونا عرضه عمومی آن را خیلیبه تأخیر انداخت. مهمترین برتری نسل پنجم شبکه تلفن همراه، انتقال خیلیسریعتر داده به نسبت با شبکه نسل چهارم است. بهگفته شرکت هوآوی، استفاده از 5G موجب کاهش برجسته تأخیر (latency) یا حذف کامل آن هنگام انتقال داده میگردد.
حذفکردن این تأخیر اقدامی خیلیمهم برای پیشرفت اینترنت اشیا (Internet of Things) است، چون شبکه 5G بیشتر از 4G یا وایفای توانایی پشتیبانی از تعداد زیادی دستگاه هوشمند متصل به هم را دارد. با افزایش سرعت اینترنت اشیا، برای متخصصان فناوری اطلاعات موقعیتهای شغلی بیشتری در بخش اینترنت اشیا تشکیل خواهد شد.
۳. نرمافزارهای نظارت بر کارکنان
پس از دو سال دورکاری اجباری و پُرشدن رسانهها از اخبار راجع به آمار ابتلا و مرگومیر کرونا، طبیعی میباشد که همه کارکنان برای بازگشت به ادارهها صف نمیکشند و دورکاری تاکنون هم ادامه دارد. کار ترکیبی (یعنی بعضی روزهای هفته در محل کار حاضر شویم و سایر روزها دورکاری کنیم) هم بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
ریانون استیپلز، مدیر ارشد بازاریابی شرکت هایباب (Hibob) میگوید: «تمرکز زیاد بر فناوریهای منابع انسانی از رویآوردن به دورکاری سرچشمه میگیرد. رویآوردن به دورکاری کسبوکارها را از دید بهرهوری، برخورد، فرهنگ، ارتباطات دوطرفه و آموزش کارکنان دچار تحول کرده و نیاز به فناوری مؤثر برای کمک به عبور از این چالشها را برجسته کرده است. در نتیجه سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی متمرکز، حیاتی شدهاند.»
میتوان از بهترین نرمافزار نظارتی برای نظارت دقیق بر کارکنان دورکار و افزایش بهرهوری آنها استفاده کرد. هنگام انتخاب نرمافزار نظارت بر کارکنان، دنبال ویژگیهایی مثل پوشش دستگاه تلفن همراه و توانایی تشخیص روشهای کاری ناکارآمد باشید. اگر سختکوشی کارکنان دیده شود و از پیامدهایشان قدردانی شود، نرمافزار نظارت بهچشم آنها هم مفید خواهد بود.
۴. پذیرش سازمانی از راه دور (Remote onboarding)
کار ترکیبی سبب کاهش نیاز به فضای اداری و زمان رفتوآمد کارکنان و استفاده از این زمان برای انجامدادن کار بیشتر میگردد. در نتیجه محبوب اغلب کسبوکارهاست. این کسبوکارها برای پذیرش سازمانی موفقیتآمیز کارکنان دورکار بر فناوری تکیه میکنند.
پذیرش سازمانی برای استخدام کارکنان جدید ضروری است، چون آنها را با وظیفههایشان و فرهنگ شرکت آشنا میکند. بدون ارتباط حضوری، چه بهعلت همهگیری و چه بهعلت موقعیت مکانی افراد، شرکتها باید برای پذیرش سازمانی از نرمافزارها بهره ببرند.
استیپلز با استناد به پژوهشی که نشان داده است تجربه بد پذیرش سازمانی سبب میگردد.تقریبا دوسوم کارکنان دنبال شغل دیگری بگردند، میگوید: «فناوری موجب میگردد.برنامهریزی و اجرای هر مرحله از پذیرش سازمانی بهمناسبی صورت پذیرد و شرکتها اطمینان یابند که اعضای جدیدشان حس میکنند پذیرفته شدهاند. شرکتها بیشتر روی فناوریهایی سرمایهگذاری میکنند که به افراد کمک میکنند بفهمند هر فرد در شرکت چه نقشی دارد و خارج از تیم خود باید با چه کسانی ارتباط تشکیل کنند.»
۵. خرید با کمک فناوری
کسبوکارهای بزرگ برای برخورد با قرنطینه و مشکلات مربوطه به آن، سفارش با تلفن همراه و شبکههای اجتماعی را پیشرفت دادند تا امکان خرید بدون تماس فیزیکی را برای مشتریان خود تشکیل کنند، اما خردهفروشان بیشترین ضربه را از همهگیری کرونا خوردند.
بهبیان داشتیپلز، استفاده از فناوری پیشرفته برای ایمن نگهداشتن مردم موجب پیشرفت فناوریهایی مثل پرداخت با تلفن همراه و پایانه موبایلی (mobile terminal) شده و دیگر به خدماتی مثل تحویل سواره (curbside pickup) محدود نیست.
استیپلز میگوید: «پرداخت با تلفن همراه در گذشته روش مناسبی بود که علت میشد که خریداران مجبور نباشند در فروشگاههای شلوغ برای پرداخت پول در صفهای طولانی بایستند، ولی اکنون در نتیجه همهگیری کرونا، پرداخت با تلفن همراه به یکی از نیازهای اساسی بیشتر خردهفروشان تبدیل شده است و اغلب آنها در حال بازنگری روشهای فروش خود هستند.»
۶. یکپارچهسازی نرمافزاری (Software unification)
پیامدهای همهگیری کرونا را در انسجام روزافزون رابطهای نرمافزاری که در گذشته متمایز بودند هم میتوان دید، مثل ادغامشدن مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) با ویندوز ۱۱.
علاوه بر این، شاهد افزایش ادغام نرمافزارهای شخص ثالث هم هستیم. مثلا شاید یک شرکت از Slack برای اتصال تیمها، از Outlook برای ارسال اسناد مهم، از Salesforce برای مدیریت مشتریان، از Basecamp برای برنامهریزی پروژهها و از Google Drive برای ذخیره اطلاعات شرکت استفاده کند. تشکیل سیلوهای داده (Data silos) مشکلی اساسی برای کسبوکارهمیباشد که یکپارچهسازی سبب کاهش و بهحداقلرساندن آن میگردد.
روی مان، از موسسان سایت ماندی، میگوید: «اتصال یک نرمافزار به نرمافزار دیگر برای اینکه با هم کار کنند سخت است، ولی با اینکه بسترهای یکپارچهساز (integration platforms) پیشرفتی غیرمنتظره حاصل خواهد شد که امکان اتصال هر نرمافزار با هریک از نرمافزارهای دیگر را بهمناسبی فراهم میکند.»
مان پیشبینی میکند که چنین اتصالاتی چندین پلتفرم را به هم پیوند میدهند و امکان ارتباط یکپارچه را فراهم میکنند، مثلا اگر اطلاعات مشتری در یک پلتفرم اصلاح شود، اطلاعات او مقارن در تمام بسترها تغییر میکند. این یکپارچهسازی موجب صرفهجویی در زمان کسبوکارها میگردد.
۷. تمرکز بیشتر بر امنیت سایبری
استفاده از روشهای کاری جدید، سبب تشکیل روشهای جدید کلاهبرداری شده است. مثلا افزایش ارتباطات مجازی و استفاده شخصی از دستگاههای رایانهای محل کار، موجب تکامل بدافزارها شده است.
مسلما این احساس خطر تاکنون به کسبوکارها منتقل نشده است. برحسب تحقیقات آنتیویروس بولگارد، تقریبا ۶۰درصد کسبوکارهای کوچک فکر میکنند دور از انتظار است قربانی حمله سایبری شوند. با این وجود، متخصصان شرکت امنیت سایبری IT Governance گزارش دادهاند که حوادث امنیتی سال ۲۰۲۱ ۱۱درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بودهاند.
جیم لیپی، مدیرکل پیشین رایانش ابری شرکت نرمافزاری Kaseya، میگوید: «کسبوکارهای کوچک و متوسط باید مانند شرکتهای بزرگ به امنیتشان توجه کنند و راهکاری جامع برای پشتیبانگیری و جبران بحران داشته باشند تا بتوانند از خود محافظت کنند و برای نگهداری بهتر امنیت کسبوکار خود هم برنامههای استاندارد جدیدی برای مسدودکردن حملات سایبری و روبرو شدن با آنها داشته باشند.»
۸. توجه ویژه به اتوماسیون
مدتهمیباشد که اتوماسیون واژهای مطرح در محافل کسبوکارهای کوچک بوده است، ولی بهاعتقاد عمری تراب (Omri Traub)، موسس شرکت تجارت الکترونیک پاپکارت (Popcart)، امروزه صاحبان کسبوکارها بیشتر به اتوماسیون بها میدهند، چون آن را راهی برای صرفهجویی در هزینهها و رفع مشکلات اساسی میدانند.
تراب میگوید: «کمبود کارکنان در بخشهای خاص، سرمایهگذاری روی اتوماسیون را بیشتر میکند. دو نمونه از اتوماسیون در کسبوکارهای کوچک اتوماسیون قیمتگذاری آنلاین برای متعادلکردن سودآوری و رشد درآمد و سیستمهای مدیریت موجودی هستند.»
بهاعتقاد تراب، در آینده اغلب شرکتها در پی به کارگیری از این راهحلهای خودکار خواهند بود و با عرضه این راهحلها، شرکتهای زیادی از فضای ابری (cloud) استفاده خواهند کرد تا حرکت بهسمت اتوماسیون شدت بگیرد.
۹. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing)
استفاده از اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی و بازاریابی نفربهنفر در حال تبدیلشدن به راههایی موفق برای ارتباط با مشتریان و نمایش محصولاتاند. دیگر دوران افزایش فروش با تبلیغات چاپی سنتی گذشته است. امروزه تمام کسبوکارها باید برنامه بازاریابی پویا و راهبردی داشته باشند که بهمعنی کارکردن با اینفلوئنسرهاست.
الکس شوارتز، مدیرعامل فناچیزایت (FundKite)، میگوید: «مصرفکنندگان میخواهند تبلیغات اصالت بیشتری داشته باشد که اغلب بهصورت پیشنهادای از سوی یکی از افراد معتمدشان است، افرادی مثل اینفلوئنسرها.»
بازاریابی در شبکههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و جاویژهای (niche) در صنعت خود تشکیل کنید. کار با اینفلوئنسرهای واقعی یعنی نیازهای کسبوکارتان را درک و تحقیق کنید که چه کسی در بخش فعالیت شما فردی تأثیرگذار است.
شاید اینفلوئنسرها بهسرعت محبوبیت خود را از دست بدهند، چون گاهی مخاطبان دمدمیمزاج و بیثبات میشوند. در نتیجه دنبال افرادی باشید که اهل جنجال و هیاهو نیستند و چه بهتر که پیشینه همکاری با کسبوکارهای کوچک و متوسط را هم داشته باشند.
۱۰. تبلیغات در شبکههای اجتماعی
کسبوکارهای کوچک در سال ۲۰۲۲ کماکان از تبلیغات در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. گرچه اینفلوئنسرها بیشتر وقتها تبلیغکنندگان شبکههای اجتماعی شمرده میشوند، تبلیغات در رسانههای اجتماعی حوزههایی مثل بازاریابی پرداخت بهازای کلیک را هم شامل میشود.
مت روزنبرگ، رئیس بخش ارتباطات شرکت اسکوتر برقی هلبیز (Helbiz)، میگوید: «هرچه کسبوکارهای خرد بیشتری شروع به فعالیت میکنند، تبلیغات در شبکههای اجتماعی هم بیشتر رشد میکند، چون روشی مقرونبهصرفه و کارآمد برای جذب مخاطبان خاص است. توانایی تشکیل محتوایی منحصربهفرد و متمایز که مشتریان را توسط شبکههای اجتماعی جذب کند، در دورنمای دیجیتال روبهرشد امروزی خیلیمهم است.»
این روش خیلیمؤثر است. بهگفته روزنبرگ، سهچهارم مصرفکنندگان آمریکایی محصولی را خریدهاند که در فرسته شبکههای اجتماعی برندها دیدهاند. در نتیجه اگر در شبکههای اجتماعی فعال نیستید، بد نیست تصمیمگیری مجدد کنید و برند خود را به نمایش بگذارید.
سخن پایانی
این مطلب برای صاحبان مشاغل کوچکی میباشد که میخواهند نگاهی جدی به فناوریهای فراگیر جدید داشته باشند. فناوری میتواند در تشکیل تعادل، بازسازی و تقویت بنگاههای کوچک و متوسط وظیفه بسزایی داشته باشد. اگر میخواهید در تحولات و پیشرفتهای پرشتاب دنیای امروز از قافله عقب نمانید، بد نیست با این فناوریها آشنا شوید و از آنها برای پیشرفت کسبوکار خود بهره بگیرید.